Visual texts of contemporary children’s literature in the context of dialogue with the classics

Authors

  • Elena G. Tsvetkova Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design, Higher School of Printing and Media Technologies

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-1262-2024-6-1-49-57

Keywords:

contemporary literature, children’s literature, visual texts, dialogue with classics, picture book, graphic guide

Abstract

Dialogue with the classics is one of the leading trends in modern literature, and literature for children and teenagers is no exception. Making the classics relevant for schoolchildren and motivating school students to read works included in the literature syllabus is an interdisciplinary problem. Today the latest children’s books are becoming a guide to classical literature. Contemporary authors, illustrators and publishers adapt the fictional texts of classical literature for the reader in such a way that the linear text is transformed into a comic book or graphic novel, and is supplemented with illustrations or infographics. This approach to classical texts is a vivid example of creating texts of a new type. The paper analyses the picture book A Child of Books by the Irish author Oliver Jeffers (illustrated by Sam Winston), the graphic guides Eugene Onegin and Woe from Wit by Alexey Oleynikov, and the book Pushkin with Us by Eugenia Dvoskina.

References

ИСТОЧНИКИ

Двоскина, Е. Г. (2021) Пушкин с нами. М.: Речь, 160 с.

Джефферс, О. (2017) Я из мира книг. М.: Поляндрия, 32 с.

Олейников, А. (2020) Евгений Онегин. Графический путеводитель. М.: Самокат, 128 с.

Олейников, А. (2023) Горе от ума. Графический путеводитель. М.: Самокат, 128 с.

СЛОВАРИ И СПРАВОЧНАЯ ЛИТЕРАТУРА

Мелентьева, Ю. П. (2021) Чтение. Энциклопедический словарь. М.: Наука, 448 с. https://doi.org/10.33186/1027-3689-2021-11-147-152

ЛИТЕРАТУРА

Асонова, Е. А. (2019a) Визуальное в литературе, или о современном компетентном ребенке. Детские чтения, т. 16, № 2, с. 416-424.

Асонова, Е. А. (2019b) Классика в зеркале современной литературы. Детские чтения, т. 15, № 1, с. 307–315. https://doi.org/10.31860/2304-5817-2019-1-15-307-315

Борусяк, Л. Ф. (2017) Школьная литература: почему ее не любят школьники. По результатам исследования российских школьников и студентов. Вестник общественного мнения. Данные. Анализ. Дискуссии, № 3-4 (125), с. 187-196.

Дубин, Б. В. (2010) Классика, после и рядом. Социологические очерки о литературе и культуре. М.: Новое литературное обозрение, 345 с.

Катаев, В. Б. (2002) Игра в осколки: судьбы русской классики в эпоху постмодернизма. М.: Изд-во Московского государственного университета, 251 с.

МакКлауд, С. (2016) Понимание комикса. М.: Белое яблоко, 216 с.

Новиков, В. И. (2007) Двадцать два мифа о Пушкине. В кн.: В. И. Новиков. Роман с литературой. М.: Intrada, с. 6–20.

Олейников, А. (2021) Интервью. Телеграм-канал «Лаборатория ДЕТЛИТ», 13 февраля. [Электронный ресурс]. URL: https://t.me/DetLitHerzen/68 (дата обращения 15.02.2021).

Черняк, М. А. (2008) «Спокойно, Маша, я Дубровский», или Новые игры с классикой. Universum: Вестник Герценовского университета, № 5 (55), с. 57-64.

Черняк, М. А., Цветкова, Е. Г. (2021) Графический путеводитель как новый способ диалога с классическим текстом. Ученые записки Петрозаводского государственного университета, т. 43, № 7, с. 78–84.

Школьники на уроках литературы хотели бы читать книги Стругацких и Роулинг (2020) Российская газета, 23 сентября. [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/2020/09/23/shkolniki-na-urokah-literatury-hoteli-by-chitat-knigi-strugackih-i-rouling.html (дата обращения 30.09.2020).

SOURCES

Dvoskina, E. G. (2021) Pushkin s nami [Pushkin with us]. Moscow: Rech’ Publ., 160 p. (In Russian)

Jeffers, O. (2017) Ya iz mira knig [A child of books]. Moscow: Polyandria Publ., 32 p. (In Russian)

Olejnikov, A. (2020) Evgenij Onegin. Graficheskij putevoditel’ [Eugene Onegin. Graphic guide]. Moscow: Samokat Publ., 128 p. (In Russian)

Olejnikov, A. (2023) Gore ot uma. Graficheskij putevoditel’ [Woe from Wit. Graphic guide]. Moscow: Samokat Publ., 128 p. (In Russian)

DICTIONARIES AND REFERENCE LITERATURE

Melent’eva, Yu. P. (2021) Chtenie. Entsiklopedicheskij slovar’ [Reading. Encyclopaedic dictionary]. Moscow: Nauka Publ., 448 p. https://doi.org/10.33186/1027-3689-2021-11-147-152 (In Russian)

REFERENCES

Asonova, E. A. (2019a) Vizual’noe v literature, ili o sovremennom kompetentnom rebenke [The visual in literature, or on a contemporary competent child]. Detskie chteniya — Children’s Readings, vol. 16, no. 2, pp. 416-424. (In Russian)

Asonova, E. A. (2019b) Klassika v zerkale sovremennoj literatury [Classics in the mirror of contemporary literature]. Detskie chteniya — Chidren’s Readings, vol. 15, no. 1, pp. 307–315. (In Russian)

Borusyak, L. F. (2017) Shkol’naya literatura: pochemu ee ne lyubyat shkol’niki. Po rezul’tatam issledovaniya rossijskikh shkol’nikov i studentov [School literature: Why schoolchildren do not like it. On the results of a survey of Russian schoolchildren and students]. Vestnik obshchestvennogo mneniya. Dannye. Analiz. Diskussii — The Russian Public Opinion Herald. Data. Analysis. Discussions, no. 3-4 (125), pp. 187–196. (In Russian)

Chernyak, M. A. (2008) “Spokojno, Masha, ya Dubrovskij”, ili Novye igry s klassikoj [“Calm down, Masha, I’m Dubrovsky”, or New games with classics]. Universum: Vestnik Gertsenovskogo universiteta — Universum: Bulletin of the Herzen University, no. 5 (55), pp. 57-64. (In Russian)

Chernyak, M. A., Tsvetkova, E. G. (2021) Graficheskij putevoditel’ kak novyj sposob dialoga s klassicheskim tekstom [Graphic guide as a new way of having a dialogue with a classical text]. Uchenye zapiski Petrozavodskogo gosudarstvennogo universiteta — Proceedings of Petrozavodsk State University, vol. 43, no. 7, pp. 78–84. (In Russian)

Dubin, B. V. (2010) Klassika, posle i ryadom. Sotsiologicheskie ocherki o literature i kul’ture [Classics, after and near. Sociological essays on literature and culture]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie Publ., 345 p. (In Russian)

Kataev, V. B. (2002) Igra v oskolki: sud’by russkoj klassiki v epokhu postmodernizma [The game of shards: Fates of Russian classics in the age of postmodernism]. Moscow: Moscow University Press Publ., 251 p. (In Russian)

McCloud, S. (2016) Ponimanie komiksa [Understanding comics: The invisible art]. Moscow: The White Label Publ., 216 p. (In Russian)

Novikov, V. I. (2007) Dvadtsat’ dva mifa o Pushkine [The twenty-two myths about Pushkin]. In: V. I. Novikov. Roman s literaturoj [Romance with literature]. M.: Intrada, pp. 6–20. (In Russian)

Olejnikov, A. (2021) Interv’yu [Interview]. Telegram-kanal “Laboratoriya DETLIT” [The DETLIT Labs telegram channel], 13 February. [Online]. Available at: https://t.me/DetLitHerzen/68 (accessed 15.02.2021). (In Russian)

Shkol’niki na urokakh literatury khoteli by chitat’ knigi Strugatskikh i Rouling [Students would like to read Strugatsky’s and Rowling’s books in literature classes] (2020) Rossijskaya gazeta [Russian newspaper], 23 September. [Online]. Available at: https://rg.ru/2020/09/23/shkolniki-na-urokah-literatury-hoteli-by-chitat-knigi-strugackih-i-rouling.html (accessed 30.09.2020). (In Russian)

Published

2024-04-30

Issue

Section

Articles