Theology as auto-pedagogy
Article 1. The term ‘theology’ in Christian tradition
DOI:
https://doi.org/10.33910/2687-1262-2021-3-2-98-111Keywords:
theology, pedagogy, self-pedagogy, οἰκονομία, self-creation, contextAbstract
The article explores the specific area of theological research in a pedagogical context. It analyses the impact of theological practice on the existential transformation of a theologian. This impact is the result of “internal pedagogy” or, in other words, auto-pedagogy. The purpose of the study of theology from this perspective can be formulated as follows: to identify and to explore anthropological effects of theological acts. The initial question that needs to be resolved on the way towards such a purpose is the following: do these existential effects complement the concept of theology or are they inherent to it? To answer this question, we have to analyse the general concept of theology. The article explores various meanings of the term ‘theology’ in Christian Tradition and modern culture. Theology, depending on the context, is understood either as Revelation (the Word of God), a teaching about God (Triadology), the doctrine of the Incarnation (Christology), the ‘summa’ of Christian religious doctrine, or as an educational discipline. The article examines the grounds for distinguishing between the terms ‘θεολογία’ and ‘οἰκονομία’. It also explores the scope of the second term. In addition, the so-called “genitive theologies” and “popular theology” is discussed. As a result, the article argues that the specific meaning of the term ‘theology’ depends on the context of its use. It concludes that the understanding of theology as self-pedagogy, as a theoretical practice of autopoiesis, takes place when theology is viewed as a process of internal development of a teacher as well as when any theological act is interpreted as an intersection of two existential intentions — the questioning aspiration of a theologian seeking self-creation, and the educational action of God aimed at a person seeking to comprehend Him.
References
ЛИТЕРАТУРА
Аванесов, С. С. (2002) О взаимной дополнительности апофатического и катафатического методов в теологии. В кн.: Методология науки. Сборник трудов Всероссийского философского семинара. Вып. 5: Проблемы типологии метода. Томск: Томский государственный университет, с. 59–64.
Аванесов, С. С. (2014) Теология как антропология. В кн.: Метапарадигма: богословие, философия, естествознание: альманах. Вып. 2/3. СПб.: Изд-во НП-Принт, с. 120–124.
Аванесов, С. С. (2020) Термин «теология»: происхождение и значение. Вестник Русской христианской гуманитарной академии, т. 21, № 1, с. 11–28. https://www.doi.org/10.25991/VRHGA.2020.19.1.001
Аверинцев, С. С. (1970) Теология. В кн.: Ф. В. Константинов (ред.). Философская энциклопедия: в 5 т. Т. 5. М.: Советская энциклопедия, с. 200–202.
Алипий (Кастальский-Бороздин), архим., Исайя (Белов), архим. (1998) Догматическое богословие: Курс лекций. Сергиев Посад: Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 288 с.
Антоний, архим. (1862) Догматическое богословие православной кафолической восточной церкви с присовокуплением общего введения в курс богословских наук. 8-е изд. СПб.: Тип. А. Якобсона, 282 с.
Бальтазар, Г. У. фон. (1993) О простоте христиан. Символ: Журнал христианской культуры при Славянской библиотеке в Париже, № 29, с. 7–69.
Бальтазар, Г. У. фон. (2006) Теология истории. М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 136 с.
Барабанов, Е. В. (1994) О письмах из тюрьмы Дитриха Бонхёффера. В кн.: Д. Бонхёффер. Сопротивление и покорность. М.: Прогресс, с. 3–24.
Бердяев, Н. А. (1971) Русская идея. Основные проблемы русской мысли XIX века и начала XX века. Париж: YMCA-Press, 259 с.
Борис, архим. (1890) Общее введение в круг богословских наук. Киев: Тип. С. В. Кульженко, 126 с.
Бычков, В. В. (2009) Феномен иконы: История. Богословие. Эстетика. Искусство. М.: Ладомир, 636 с.
Василий Великий, архиепископ Кесарии Каппадокийской. (1991) Творения иже во святых отца нашего Василия Великаго, Архиепископа Кесарии Каппадокийския. Ч. 1. М.: Издательский отдел Московского Патриархата, 408 с.
Васильев, П. (1891) Богословие. В кн.: Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона: в 86 т. Т. 4. СПб.: Типо-литография (И. А. Ефрона), с. 183–192.
Вдовина, И. С. (1990) Французский персонализм (1932–1982). М.: Высшая школа, 152 с.
Гегель, Г. В. Ф. (1976) Философия религии: в 2 т. Т. 1. М.: Мысль., 532 с.
Григорий Богослов, архиепископ Константинопольский. (1994) Собрание творений: в 2 т. Т. 1. Сергиев Посад: Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 680, III с.
Грицанов, А. А., Абушенко, В. Л. (2008) Мишель Фуко. Минск: Книжный Дом, 320 с.
Дионисий Ареопагит. (2002) Сочинения. Толкования Максима Исповедника. СПб.: Алетейя, 854 с.
Иоанн Дамаскин. (1992) Точное изложение православной веры. Ростов-на-Дону: Братство Святого Алексия; Приазовский край, 464 с.
Иоанн Дамаскин. (2002) Творения. Источник знания. М.: Индрик, 416 с.
Исаев, С. А. (1991) Теология смерти: Очерки протестантского модернизма. М.: Политиздат, 236 с.
Кирилл Александрийский. (2002) Творения. Книга третья. М.: Паломник, 912 с.
Климент Александрийский. (1996) Педагог. М.: Учебно-информационный экуменический центр ап. Павла, 290 с.
Лаут, Э. (2002) От христологии к образу Христа: преподобный Максим Исповедник о Преображении Господнем. Альфа и Омега, № 3 (33), с. 34–47.
Лосев, А. Ф. (2000) История античной эстетики: в 8 т. Т. 6. Поздний эллинизм. М.: АСТ; Харьков: Фолио, 960 с.
Лосский, В. Н. (1975) Апофаза и троическое богословие. В кн.: Богословские труды. Сборник 14. М.: Изд-во Московской Патриархии, с. 95–104.
Лосский, В. Н. (1991) Очерк мистического богословия Восточной Церкви. В кн.: Мистическое богословие. Киев: Путь к Истине, с. 95–259.
Лурье, В. М. (1994) Догматические представления А. С. Хомякова (очерк становления и развития). В кн.: Славянофильство и современность. СПб.: Наука, с. 158–176.
Лурье, В. М. (1998) “…Non autem procedit ita…”: Еще раз о триадологической заметке Хомякова. В кн.: Хомяковский сборник. Т. 1. Томск: Водолей, с. 299–302.
Макарий, архим. (1847) Введение в православное богословие. СПб.: Тип. Е. Фишера, 695 с.
Мейендорф, И. Ф., прот. (1995) Православие и современный мир: Лекции и статьи. Минск: Лучи Софии, 112 с.
Ньюман, Б. М. (1997) Греческо-русский словарь Нового Завета. М.: Российское Библейское общество, 240 с.
Пасека, В. М. (1985) «Теология освобождения» (Латиноамериканский радикальный вариант). Вопросы философии, № 1, с. 92–100.
Подскальски, Г. (1996) Христианство и богословская литература в Киевской Руси (988–1237 гг.). 2-е изд., исправл. и доп. СПб.: Византинороссика, 572 с.
Полкинхорн, Д. (2004) Наука и богословие. Введение. М.: Библейско-Богословский институт св. апостола Андрея, 154 с.
Сидоров, А. И. (1993) Преподобный Максим Исповедник: эпоха, жизнь, творчество. В кн.: А. И. Сидоров (ред.). Творения преподобного Максима Исповедника. Книга I. Богословские и аскетические трактаты. М.: Мартис, с. 7–74.
Смирнов, С. А. (2011) Автопоэзис человека: философские очерки по антропологии стиха. Новосибирск: НГУЭУ; Офсет, 389 с.
Уильямс, Р., архиепископ Кентерберийский. (2004) О христианском богословии. М.: Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, 334 с.
Успенский, Л. А. (1997) Богословие иконы Православной Церкви. Переславль: Изд-во Братства во имя св. князя Александра Невского, 656 с.
Феодорит Кирский. (2003) Т. 1. Изъяснение трудных мест Божественного Писания. М.: Издательский совет Русской Православной Церкви, 440 с. (Творения святых отцов и учителей Церкви).
Фуко, М. (2021) История сексуальности. Т. 4. Признания плоти. М.: Ад Маргинем Пресс, 416 с.
Хайдеггер, М. (1997) Тождество и различие. М.: Гнозис, 64 с.
Хомяков, А. С. (1994) Сочинения: в 2 т. Т. 2: Работы по богословию. М.: Медиум, 478 с.
Шаймухамбетова, Г. Б. (1985) Философия и религия в историко-культурном развитии Востока. В кн.: Философия и религия на зарубежном Востоке. XX век. М.: Наука, с. 5–42.
Шмалий, В., свящ. (2003) Космология святых отцов каппадокийцев: вклад в современный диалог науки и богословия. Альфа и Омега, № 2 (36), с. 152–170.
Шмеман, А., протопресв. (1993) Введение в богословие. Курс лекций по догматическому богословию 1949–1950 гг. М.: Православный Свято-Тихоновский Богословский институт, 48 с.
Шрейдер, Ю. А. (1999) Ценности, которые мы выбираем: Смысл и предпосылки ценностного выбора. М.: Эдиториал УРСС, 206 с.
Элиаде, М. (1994) Священное и мирское. М.: Изд-во МГУ, 142 с.
REFERENCES
Alipy (Kastalsky-Borozdin), archimandrite, Isaiah (Belov), archimandrite. (1998) Dogmaticheskoe bogoslovie: Kurs lektsij [Dogmatic theology: A course of lectures]. Sergiyev Posad: The Holy Trinity Sergius Lavra Publ., 288 p. (In Russian)
Anthony, archimandrite. (1862) Dogmaticheskoe bogoslovie pravoslavnoj kafolicheskoj vostochnoj tserkvi s prisovokupleniem obshchego vvedeniya v kurs bogoslovskikh nauk [Dogmatic theology of the Orthodox Catholic Eastern Church with the addition of a general introduction to the course of theological sciences]. 8th ed. Saint Petersburg: A. Yakobson’s printing house., 282 p. (In Russian)
Avanesov, S. S. (2002) O vzaimnoj dopolnitel’nosti apofaticheskogo i katafaticheskogo metodov v teologii metoda [On the mutual complementarity of apophatic and cataphatic methods in theology]. In: Metodologiya nauki. Sbornik trudov Vserossijskogo filosofskogo seminara. Vup. 5: Problemy tipologii [Methodology of science. Vol. 5: Problems of the typology of the method]. Tomsk: Tomsk State University Publ., pp. 59–64. (In Russian)
Avanesov, S. S. (2014) Teologiya kak antropologiya [Theology as anthropology]. In: Metaparadigma: bogoslovie, filosofiya, estestvoznanie: al’manakh [Metaparadim: Theology, philosophy, natural science: Almanac]. Iss. 2/3. Saint Petersburg: NP-Print Publ., pp. 120–124. (In Russian)
Avanesov, S. S. (2020) Termin “teologiya”: proiskhozhdenie i znachenie [The term “theology”: Origin and meaning]. Vestnik Russkoj khristianskoj gumanitarnoj akademii — Herald of the Russian Christian Academy for Humanities, vol. 21, no. 1, pp. 11–28. https://www.doi.org/10.25991/VRHGA.2020.19.1.001 (In Russian)
Averintsev, S. S. (1970) Teologiya [Theology]. In: F. V. Konstantinov (ed.). Filosofskaya entsiklopediya: v 5 t. [Philosophical encyclopedia: In 5 vols]. Vol. 5. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya Publ., pp. 200–202. (In Russian)
Balthasar, H. U. von. (1993) Christen sind einfältig. Simvol: Zhurnal khristianskoj kul’tury pri Slavyanskoj biblioteke v Parizhe — Simvol: Revue semestrielle publiée par la Bibliothèque Slave de Paris, no. 29, pp. 7–69. (In Russian)
Balthasar, H. U. von. (2006) Theologie der Geschichte. Moscow: Institute of Philosophy, Theology and History of St. Thomas, p. 136 (In Russian)
Barabanov, E. V. (1994) O pis’makh iz tyur’my [About Dietrich Bonhoeffer’s letters from prison]. In: D. Bonhoeffer. Soprotivlenie i pokornost’ [Widerstand und Ergebung]. Moscow: Progress Publ., pp. 3–24. (In Russian)
Basil the Great, archbishop of Caesarea in Cappadocia (1991) Tvoreniya izhe vo svyatykh ottsa nashego Vasiliya Velikago, Arkhiepiskopa Kesarii Kappadokijskiya [Creations of our father Basil the Great, Archbishop of Caesarea of Cappadocia]. Pt 1. Moscow: Publishing Department of the Moscow Patriarchate, 408 p. (In Russian)
Berdyaev, N. A. (1971) Russkaya ideya. Osnovnye problemy russkoj mysli XIX veka i nachala XX veka [Russian idea. The main problems of Russian thought in the 19th century and early 20th century]. Paris: YMCA-Press Publ., 259 p. (In Russian)
Boris, archimandrite. (1890) Obshchee vvedenie v krug bogoslovskikh nauk [General introduction to the circle of theological sciences]. Kiev: S. V. Kulzhenko’s printing house, 126 p. (In Russian)
Bychkov, V. V. (2009) Fenomen ikony: Istoriya. Bogoslovie. Estetika. Iskusstvo [The phenomenon of the icon: History. Theology. Aesthetics. Art]. Moscow: Ladomir Publ, 636 p. (In Russian)
Clement of Alexandria. (1996) Paedagogus. Moscow: Paul’s Apostle Learning and Ecumenical Center Publ., 290 p. (In Russian)
Cyril of Alexandria. (2002) Tvoreniya. Kniga tret’ya [Works. Book 3]. Moscow: Palomnik Publ., 912 p. (In Russian)
Dionysios Areopagitieum. (2002) Sochineniya. Tolkovaniya Maksima Ispovednika [Works. Interpretations of Maxim the Confessor]. Saint Petersburg: Aletheia Publ., 854 p. (In Russian)
Eliade, M. (1994) Le sacré et le profane. Moscow: Moscow State University Publ., 142 p. (In Russian)
Foucault, M. (2021) Histoire de la sexualité. T. 4: Les aveux de la chair. Moscow: Ad Marginem Press., 416 p. (In Russian)
Gregory the Theologian, archbishop of Constantinople. (1994) Sobranie tvorenij [Collection of works]: In 2 vols. Vol. 1. Sergiyev Posad: Holy Trinity Sergius Lavra Publ., 680, III p. (In Russian)
Gritsanov, A. A., Abushenko, V. L. (2008) Michel Foucault. Minsk: Knizhnyj Dom Publ., 320 p. (In Russian)
Hegel, G. W. F. (1976) Filosofiya religii [Philosophy of religion]: In 2 vols. Vol. 1. Moscow: Mysl’ Publ., 532 p. (In Russian)
Heidegger, M. (1997) Identität und Differenz. Moscow: Gnozis Publ., 64 p. (In Russian)
Isaev, S. A. (1991) Teologiya smerti: Ocherki protestantskogo modernizma [Theology of death: Essays on protestant modernism]. Moscow: Politizdat Publ., 236 p. (In Russian)
John of Damascus. (1992) Tochnoe izlozhenie pravoslavnoj very [An exact exposition of the orthodox faith]. Rostov-on-Don: Bratstvo Svyatogo Aleksiya Publ.; Priazovskij kraj Publ., 464 p. (In Russian)
John of Damascus. (2002) Tvoreniya. Istochnik znaniya [Works. The fountain of knowledge]. Moscow: Indrik Publ., 416 p. (In Russian)
Khomyakov, A. S. (1994) Sochineniya: v 2 t. T. 2: Raboty po bogosloviyu [Works: In 2 vols. Vol. 2: Works on theology]. Moscow: Medium Publ., 478 p. (In Russian)
Losev, A. F. (2000) Istoriya antichnoj estetiki: v 8 t. T. 6. Pozdnij ellinizm [History of Ancient aesthetics: In 8 vols. Vol. 6. Late Hellenism]. Moscow: AST Publ., Kharkov: Folio Publ., 960 p. (In Russian)
Lossky, V. N. (1975) Apofaza i troicheskoe bogoslovie [Apophasa and Trinity theology]. In: Bogoslovskie trudy [Theological works]. Iss. 14. Moscow: Publishing House of the Moscow Patriarchate, pp. 95–104. (In Russian)
Lossky, V. N. (1991) Essai sur la théologie mystique de L’Église d’Orient. In: Misticheskoe bogoslovie [Mystical Theolog]. Kiev: Put’ k Istine Publ., pp. 95–259. (In Russian)
Louth, A. (2002) Ot khristologii k obrazu Khrista: prepodobnyj Maksim Ispovednik o Preobrazhenii Gospodnem [From doctrine of Christ to icon of Christ. St. Maximus the Confessor on the Transfiguration of Christ]. Al’fa i Omega, no. 3 (33), pp. 34–47. (In Russian)
Lurie, V. M. (1994) Dogmaticheskie predstavleniya A. S. Khomyakova (ocherk stanovleniya i razvitiya) [Dogmatic representations of A. S. Khomyakov (essays on their formation and development)]. In: Slavyanofil’stvo i sovremennost’ [Slavophilism and the present]. Saint Petersburg: Nauka Publ., pp. 158–176. (In Russian)
Lurie, V. M. (1998) “…Non autem procedit ita…”: Eshche raz o triadologicheskoj zametke Khomyakova [“...Non autem procedural ita...”: Once again about Khomyakov’s triadological note]. In: Khomyakovskij sbornik [Khomyakov’s collection]. Vol. 1. Tomsk: Vodolej Publ., pp. 299–302. (In Russian)
Macarius, archimandrite. (1847) Vvedenie v pravoslavnoe bogoslovie [Introduction to Orthodox theology]. Saint Petersburg: E. Fischer’s Publ., 695 p. (In Russian)
Meyendorf, I. F., protopresbyter. (1995) Pravoslavie i sovremennyj mir: Lektsii i stat’i [Orthodoxy and the modern world: Lectures and articles]. Minsk: Luchi Sofii Publ., 112 p. (In Russian)
Newman, B. M. (1997) Grechesko-russkij slovar’ Novogo Zaveta [Greek-Russian dictionary of the New Testament]. Moscow: Rossijskoe Biblejskoe obshchestvo Publ., 240 p. (In Russian)
Paseka, V. M. (1985) “Teologiya osvobozhdeniya” (Latinoamerikanskij radikal’nyj variant) [Liberation theology (Latin American radical version)]. Voprosy filosofii, no. 1, pp. 92–100. (In Russian)
Podskalsky, G. (1996) Christentum und theologische Literatur in der Kiever Rus‘ (988–1237). Saint Petersburg: Byzantinorossica Publ., 572 p. (In Russian)
Polkinghorne, J. (2004) Science and theology. An introduction. Moscow: St. Andrews’s Biblical Theological Institute Publ., 154 p. (In Russian)
Schmemann, A., protopresbyter. (1993) Vvedenie v bogoslovie. Kurs lektsij po dogmaticheskomu bogosloviyu 1949–1950 gg. [Introduction to theology. Course of lectures on dogmatic theology 1949–1950]. Moscow: St. Tikhon’s Orthodox University Publ., 48 p. (In Russian)
Schreider, Yu. A. (1999) Tsennosti, kotorye my vybiraem: Smysl i predposylki tsennostnogo vybora [The values that we choose. The meaning and prerequisites of value choice]. Moscow: Editorial URSS Publ., 206 p. (In Russian)
Shaimukhambetova, G. B. (1985) Filosofiya i religiya v istoriko-kul’turnom razvitii Vostoka [Philosophy and religion in the historical and cultural development of the East]. In: Filosofiya i religiya na zarubezhnom Vostoke. XX vek [Philosophy and religion in the Foreign East. XX century]. Moscow: Nauka Publ., pp. 5–42. (In Russian)
Shmaliy, V., priest. (2003) Kosmologiya svyatykh ottsov kappadokijtsev: vklad v sovremennyj dialog nauki i bogosloviya [Cosmology of the Holy Fathers Cappadocians: Contribution to the modern dialogue of science and theology]. Al’fa i Omega, no. 2 (36), pp. 152–170. (In Russian)
Sidorov, A. I. (1993) Prepodobnyj Maksim Ispovednik: epokha, zhizn’, tvorchestvo [St. Maxim the Confessor: Era, life, creativity]. In: A. I. Sidorov (ed.). Tvoreniya prepodobnogo Maksima Ispovednika. Kniga I. Bogoslovskie i asketicheskie traktaty [St. Maxim the Confessor. Works. Vol. 1. Theological and ascetic treatises]. Moscow: Martis Publ., pp. 7–74. (In Russian)
Smirnov, S. A. (2011) Avtopoezis cheloveka: filosofskie ocherki po antropologii stikha [Autopoiesis of man: Philosophical essays on the anthropology of verse]. Novosibirsk: Novosibirsk State University of Economics and Management Publ.; Ofset Publ., 389 p. (In Russian)
Theodoret of Cyrus. (2003) T. 1. Iz’yasnenie trudnykh mest Bozhestvennogo Pisaniya [Vol. 1. Explaining difficult passages of Divine Scripture]. Moscow: Publishing Council of the Russian Orthodox Church., 440 p. (Tvoreniya svyatykh ottsov i uchitelej Tserkvi [Creations of the Holy Fathers and Teachers of the Church]). (In Russian)
Uspensky, L. A. (1997) Bogoslovie ikony Pravoslavnoj Tserkvi [The theology of icon of the Orthodox Church]. Pereslavl: Brotherhood of the Holy and Great Prince Alexander Nevsky Publ., 656 p. (In Russian)
Vasiliev, P. (1891) Bogoslovie [Theology]. In: Entsiklopedicheskij slovar’ Brokgauza i Efrona [Brockhaus and Efron encyclopedic dictionary]: In 86 vols. Vol. 4. Saint Petersburg: I. A. Efron’s tipo-litografiya Publ., pp. 183–192. (In Russian)
Vdovina, I. S. (1990) Frantsuzskij personalizm (1932–1982) [French personalism (1932–1982)]. Moscow: Vysshaya shkola Publ., 152 p. (In Russian)
Williams, R., Archbishop of Canterbury. (2004) On Christian theology. Moscow: St. Andrews’s Biblical Theological Institute Publ., 334 p. (In Russian)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sergey S. Avanesov
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.